دلیل اهمیت طراحی نمای ساختمان

مقدمه

زمانی که به یک سازه نگاه می کنید اولین چیزی که شما را تحت تأثیر قرار می دهد نمای ساختمان است. انواع متریال های استفاده شده در نمای ساختمان، مانند زبانی است که با مردم ارتباط برقرار می کند. نمای ساختمان یکی از اصلی ترین بخش در طراحی تمام پروژه های ساخت و ساز است، زیرا زیبایی و جذابیت آن را دوچندان می کند. نمای ساختمان می تواند چندین شکل و اندازه داشته باشد.

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود که معماران و مهندسان می توانند هنگام طراحی نمای جدید سازه از بین آن ها، بر اساس شرایط محیطی بهترین را انتخاب کنند. برخی از مصالح از نظر طراحی محدود هستند و برخی دیگر طیف وسیعی از رنگ ها و سبک ها را ارائه می دهند. مصالح نمای ساختمان می توانند از نظر مقاومت و مدت دوام متفاوت باشند.

در تمام دنیا نمای ساختمان ها برای مردم نشان هویت، زیبایی، ذوق و هنر معمار و صاحبان آن ها می باشد. امروزه هر ساختمانی می‌تواند بازتاب سلیقه و علایق مردم باشد. علاوه بر آن، مردم حتی یک نما را با سنت های قدیمی خود پیوند می‌دهند که فقط به فاکتور زیبایی‌شناختی ساختار ساختمان می‌افزاید. اما این همه چیز نیست! اهمیت طراحی نمای ساختمان در معماری بسیار بیشتر از این هاست. به همین دلیل، ما در شرکت مهندسی اُردسازه اهمیت واقعی نمای ساختمان را بیان می کنیم.

چرا طراحی نمای ساختمان اهمیت دارد؟

در معماری، کلمه ی “نما” از عبارت ایتالیایی “facciata” گرفته شده است و به نمای یک ساختمان اشاره دارد. در واقع نمای بیرونی سازه ها مانند کارت ویزیت یک حرفه است، زیرا یکی از نمادین ترین و قابل تشخیص ترین عنصری است که در حافظه جمعی می ماند. نمای ساختمان پلی است که داخل و خارج ساختمان را به هم وصل می کند و هویت متمایز و خاص خود را دارد. مهمترین اهداف ناشی از طراحی نمای ساختمان عبارتند از:

  • نشان دهنده ی شخصیت و هویت

نمای ساختمان فرصتی است که با طراحی درست و خلاقانه میتوان تمام سازه را در معرض دید قرار داد. تعداد ‘n’ ساختمان هایی وجود دارد که به طرح های استاندارد رضایت می دهند و کاملاً با مقررات سازه ای مطابقت دارند، اما فاقد هویت و شخصیت هستند، به عبارت دیگر روح ندارند. یک نمای زیبا و چشمگیر می تواند نقش بزرگی در روح بخشیدن به نمای کلی ساختمان ها داشته باشد.

  • محافظت ساختمان در برابر عوامل طبیعی

طراحی یک نما شبیه به طراحی لباس است که در آن فرد مطابق با شرایط محیطی آن را تولید می کند. یک نما از ساکنین در برابر باران، باد، رطوبت و دما شدید محافظت می کند. نماها به دلیل مقاومت در عوامل طبیعی بسیار محبوب و کاربردی هستند و میتواند چندین دهه از سازه ها محافظت کند.

  • تهویه طبیعی و عایق صوتی

یک نمای با کیفیت مانند یک اتصال دهنده به محیط بیرونی عمل می کند. استفاده خوب و صحیح از انواع مصالح نما، مانند نمای آجر، نما چوب در کرمان ، سنگ، لامل در کرمان و بسیاری دیگر می تواند به تهویه طبیعی و عایق صوتی مناسب ایجاد کند. میزان قابل قبولی از تغییرات هوا و راحتی صوتی برای سرنشینان در طراحی نما بسیار مهم است. این امر از طریق ابزارهای مختلفی مانند جنبه های طراحی، پوسته های حفره و پنجره های مکانیزه به دست می آید.

  • افزایش سطح بهره وری انرژی

یک نما نه تنها باید برای زیبایی شناسی طراحی می شود، بلکه باید به طور کلی به محیط زیست نیز کمک کند.

این مسئولیت معماران و طراحان است که مطمئن شوند به محیط زیست کمک می کند و اثرات تغییرات آب و هوا را به حداقل می رساند. نماها می توانند کمک قابل توجهی در کاهش قبوض انرژی داشته باشند. یک نما می تواند از انرژی خورشیدی بهره مند شود و به نوبه خود شرایط خنک کننده ساختمان را کاهش می دهد و در نتیجه حداقل صورت حساب ها را به همراه دارد. این یک نمونه از اهمیت بهره وری انرژی نمای ساختمان ها می باشد.

یک نمای ساختمان با طراحی موفقیت آمیز به ساکنان این امکان را می دهد که ورود نور را از طریق چندین روش مانند لوورها، سیستم های خودکار یا دستگاه های سایه بان کنترل کنند. علاوه بر این، امکان تنظیم حرکت هوا و دما را از طریق پنجره ها فراهم می کند، که سطح راحتی کلی سرنشینان را افزایش می دهد. هنگامی که سطوح راحتی بهتری فراهم شود، به طور خودکار منجر به افزایش سطح بهره وری می شود. درب و پنجره دوجداره کرمان نمونه ای مصالح ساختمانی است که در کاهش مصرف انرژی تاثیر شگفتی دارد.

  • افزایش سطح امنیت

یک نمای ساختمانی که با برنامه ریزی صحیح و طراحی دقیق فنرهای ساختمان ساخته شده است یک سیستم نمای خوب با احساس امنیت است. سرنشینان می توانند بدون احساس خطر و یا خسارت های سنگین در این ساختمان ها زندگی کنند.

انتخاب نمای ساختمان مناسب

اینکه از مصالح درست برای ساخت نمای ساختمان استفاده شود بسیار مهم است زیرا می توانند به طور قابل توجهی بر روشنایی، گرمایش و تهویه سازه تأثیر بگذارند. در حالی که فاکتورهای زیادی وجود دارد که در نمای ساختمان باید در نظر گرفته شود، یکی از دلهره آورترین آنها انتخاب مصالح مناسب است. همچنین، تصمیم شما در مورد متریال نمای مناسب باید پس از در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل مانند:

  • مقاومت در برابر آب
  • بهره وری انرژی
  • زیبایی شناسی و بافت
  • تطبیق پذیری
  • سازگار با محیط زیست
  • ماندگاری بالا
  • هزینه قابل قبول

مهم است که در انتخاب متریال نمای ساختمان بسیار فکر کنید. در پروژه های ساخت و ساز، طراحی نمای باید با دقت طراحی شود تا یک ساختمان کارآمدتر برای مالکان، ساکنان و محیط زیست ایجاد کند. نمای سازه قدرت این را دارد که عملکرد یک ساختمان را مطابق با شرایط محیطی کاملاً تغییر دهد. نما همانند واسطه بین فضای داخلی و محیط بیرونی است، و به عنوان لباس ساختمان، نقش مهمی در تبادل گرما، نور و هوا ایفا می کند. با این حال، عملکرد آن به انتخاب مواد مناسب و نصب صحیح آن بستگی دارد. داشتن یک طرح کامل برای داشتن ساختمانی که نیازهای شما را برآورده کند بسیار مهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *