کرتین وال کرمان

سازه‌ های ساختمانی، در حالت کلی از دو ساختار داخلی و خارجی تشکیل شده‌اند. اهمیت به ساختار داخلی و خارجی از دیرباز وجود داشته است. وجود شواهد نقاشی و کنده کاری بر روی دیواره غار‌ها نشان از این است که از زمان گذشته نیز به طراحی و دکوراسیون اهمیت زیادی داده می‌شد. امروزه با افزایش علم و دانش در حوزه‌های مختلف و مسائل زیبایی شناختی نمای خارجی ساختمان، در نمونه‌ های مختلفی طراحی می‌شود. در ادامه با اُرد سازه، تولید کننده درب و پنجره upvc در کرمان همراه باشید،ما به بررسی کرتین وال یکی از نما‌ های شیشه‌ای پرطرفدار امروزی می‌پردازیم.

نما شیشه کرتین وال در کرمان

در نگاه اول به یک ساختمان معمولا دکوراسیون و طراحی خارجی آن به چشم می‌خورد؛ ولی اهمیت نمای خارجی تنها محدود به این موارد نمی‌شود و برای استحکام و ایستایی کلی سازه نیز بسیار مهم است. امروزه از نما های مدرن شیشه ای همچون نمای کرتین وال در نما های خارجی ساختمان بسیار استفاده می‌شود.

ساختار نمای کرتین وال

نمای کرتین وال در واقع یک سازه شیشه‌ای بیرونی مدرن است که امروزه به دلیل زیبایی ظاهری و مزایای زیادی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سازه مدرن شیشه‌ای ساختار خود ایستا است و سنگینی حاصل از وزن شیشه‌ها و نگه دارنده‌ های شیشه به ساختمان بار مرده تحمیل نمی‌کنند؛ بلکه از شدت انرژی حاصل از حوادث طبیعی نظیر باد و باران و غیره می‌کاهد و این انرژی تنها متوجه نمای خارجی ساختمان می‌شود و به خود ساختمان هیچ انرژی وارد نمی‌شود.

در ساختار کرتین وال از آلومینیوم به عنوان نگهدارنده در ساختار لامل‌ها استفاده می‌شود. در نمونه‌های دیگر نماهای شیشه ای فریم لس‌ها روی آهن نصب می‌شدند که در ادامه به دلیل بالا بودن قدرت ترکیب اکسیژن و هوای مرطوب با آهن، مشکلاتی همچون آب بندی و هوابندی ایجاد می‌شد؛ ولی استفاده از آلومینیوم از ایجاد شدن این مشکلات جلوگیری کرده است. شیشه‌های دو جداره 18 الی 40 میلی‌متری برای این نوع نمای شیشه‌ای، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجرای کرتین وال در کرمان

در حالت کلی این نمای شیشه‌ای مدرن را می‌توان در 3 نوع زیر طبقه بندی کرد:

– نمای فول فریم:

در این نوع از شیشه‌ های چندجداره و دو جداره استفاده می‌شود و برای فضای خالی بین شیشه‌های نیز از چسب‌ های پایه سیلیکون استفاده می‌شود. این مجموعه درون قاب‌ های به نام کاست قرار می‌گیرد و در نهایت کاست‌ های حاصل، بین لامل‌ های موجود با پیچ محکم می‌شوند.

– نمای یوچنل:

ساختار کلی نمای یوچنل نیز مثل نمای فول فریم است ولی در شکل کاست‌ها باهم تفاوت دارند. در نمای یوچنل مجموعه شیشه و چسب سیلیکونی در داخل کاست‌های U شکل قرار می‌گیرد. قرار گیری کاست‌ها نیز در محللامل‌ها توسط لقمه‌های مخصوص فلزی صورت می‌گیرد.

– نمای فیسکپ:

در این نمای شیشه‌ای از درپوش‌ های مخفی و لاستیک برای افزایش استحکام سازه و کنار هم قرار گیری اجزای مختلف استفاده می‌شود. معمولا این درپوش‌ ها در اندازه 5 سانتی‌متر هستند.

سخن پایانی

نمای شیشه‌ای کرتین وال یکی از طراحی‌ های مدرن ساختار خارجی سازه‌ های ساختمانی است؛ که علاوه بر زیبایی ظاهری مزایای دیگری همچون کاهش بار اضافی وارده به ساختار داخلی را نیز دارد.